Artikel av Åk 6 i Brickebacken publicerad i NA | Välkommen till Föreningen Trädet

Artikel av Åk 6 i Brickebacken publicerad i NA

Vi barn i årskurs 6 på Brickebackens skola läste tidigare i år artiklar i NA som handlade om Brickebacken. Olika vuxna som vi inte känner uttalade sig om Brickebacken och beskrev en bild som vi inte tyckte var så rolig att läsa. Området beskrevs som dåligt av olika vuxna som inte bor här. Vi skrev då en egen text, om allt bra med Brickebacken, som vi skickade in till tidningen. Men den blev aldrig publicerad och ingen från tidningen var intresserad av att prata med oss. Det tyckte vi var tråkigt.
De allra flesta på Brickebackens skola är stolta över sitt område, tror vi. Över Saxons park och andra naturområden runt bostadsområdet. Över hur skolan fungerar. Över föreningen Trädet som är unik i Örebro, genom att aktivera så många lokala krafter. Över mångfalden. Över alla skratt och allt trevligt som pågår i livet mellan husen. Det finns så mycket i Brickebacken vi är glada för och som gör att vi trivs. Men inte ens på Brickebackens dag, när hundratals boende samlas för att trivas tillsammans, skrivs det om hur glada många som bor här är över att just bo här. Men så fort någon har något negativt att säga så blir det en artikel. Det tycker vi är fel.
Vi barn frågade till slut kommunstyrelsens ordförande om han kunde komma och träffa oss. Även om vi inte fick möjlighet att skriva i tidningen ville vi föra fram våra tankar till någon. För en dryg vecka sedan träffades vi på skolan. Utifrån det mötet bestämde vi gemensamt att skriva en artikel om barnens möjligheter att göra sina röster hörda om Örebro och Brickebacken.

Det viktigaste vi vill få sagt är detta: ska Örebros framtid byggas stark på lång sikt, måste barn och ungdomar involveras bättre i att få vara med och forma Örebros framtid. Barnens röster måste höras av de vuxna, både politiker, chefer och medarbetare, som har ansvar för att styra skolor, föreningar, bibliotek och hur lekparker och naturområden utformas. Hur ska barn annars tro på att de har en naturlig plats i Örebro idag och i framtiden?
Vi förstår så klart att det där inte är lätt. Och alla kan inte alltid få som de vill. Men om man så ofta som möjligt gör vad man kan för att barnen åtminstone ska få säga sitt om verksamheterna i Örebro, så kommer vi längre. Det här tycker vi barn, och kommunstyrelsens ordförande, att alla vuxna som är med och formar Örebro och pratar om Örebro i olika sammanhang måste ta ansvar för.

Barnen i Brickebacken är stolta över sitt område. Vuxna ska vara glada och stolta över att barnen tar ansvar för sitt område. Det är nämligen bra både för Brickebacken och Örebro.

Elever i åk 6 AB Brickebackens skola tillsammans med lärare Nermina Prndelj och kommunstyrelsens ordförande Kenneth Nilsson (s).